11.11.2011

Oy Minä Ab



Imartele minua - en ehkä usko sinua.
Kritisoi minua - en ehkä pidä sinusta.
Ylenkatso minua - en ehkä anna sitä anteeksi.
Kannusta minua - en ehkä koskaan unohda sinua.
~William Arthur~


Luin johtamisen  aineopintojen tenttiin ja pöydälläni oli iso pino johtamista käsittelevää kirjallisuutta. - Useita teorioita johtajuudesta -  Johtajan persoonallisuudesta ja luonteen piirteistä - johtamistavoista ja johtamistyyleistä. Miten tärkeää on, että johtaja tuntee itsensä

  Johtajan on osattava johtaa myös itseään.

Johtajan tehtävä on muuttunut yhä haasteellisemmaksi -  joustavuus, kannustavuus,  innovatiivisuus, tehokkuuus -

Johtajan on osattava kuunnella ja palvella  -
On oltava samalla sekä kova että pehmeä  -
 herkkä, tunneälykäs ja syvällinen.
   
Itsensä johtaminen on kyky tunnistaa itselle
merkitykselliset asiat ja arvot.


Yritystoiminnan nopea kansainvälistyminen, toimintaympäristön jatkuva muutos, näkyy organisaatioiden  jatkuvina rakennejärjestelyinä
Muutokset asettavat uudenlaisia vaatimuksia.  -
Avaintekijöitä ovat mm: vastuullisuus, muutosvalmius,
innovatiivisuus ja luovuus

 Syöttö nousee ilmaan ja maila heilahtaa

Olin nuorena innokas pesäpallonpelaaja. Sain poikkeuksetta kentälle singahtavan pallon pesäpalloräpylääni ja lyöntini seurauksena pallo lensi pitkälle..  Useat teistä varmaan muistatte, että  urheilutunnilla parhaat pelaajat valittiin ensin joukkueeseen, minäkin sain olla ensimmäisten valittujen joukossa. Pesäpalloilu opetti minulle jo nuorena, ettei vain omat lahjani  riitä tuomaan voittoa joukkueelle. Tietysti lahjat ovat tarpeellisia, mutta voittamiseen  tarvitaan  muutakin kuin vain yksittäisiä,  lahjakkaita pelaajia. Tarvitaan  koko joukkueen panosta ja  asennetta sekä näkyä siitä, että meidän joukkue tulee voittamaan pelin.
 
Asenne on aina mukana "pelaajana" tiimissä.

Näky on tulevaisuuden kuva, joka saa aikaan intohimon. 

Uskomattomia kertomuksia vaikeuksien voittamisesta ja menestykseen yltämisestä on Raamatun  kertomus Joosefista. Tämä tarina on aina kiehtonut minua,  kenties sinäkin tunnet kertomuksen. Erilaisten vastoinkäymisten ja tapahtumien lisäksi Joosef joutui orjaksi ja vankilaan kolmeksitoista vuodeksi. Joosef ei kuitenkaan koskaan luopunut toivosta. Joosef löysi siunausten myönteisen puolen kielteisten kokemustensa keskeltäkin.


Useat hankkeet epäonnistuvat ennenkuin ne ovat alkaneetkaan. Kerrotaan tarinaa kahdesta myyntimiehestä, jotka lähetettiin saarelle myymään kenkiä. Ensimmäinen myyntimies järkyttyi tajutessaan, että saarella ei käytetä lainkaan kenkiä. Hän lähetti viestin: "Palaan kotiin huomenna. Saarella ei ole lainkaan kenkiä käytössä."  Toinen myyntimies oli samasta oivalluksesta innoissaan ja lähetti välittömästi seuraavanlaisen viestin: "Lähettäkää heti lisää  kymmenentuhatta paria kenkiä. Täällä ovat kaikki kenkien tarpeessa."



Muutoksen mahdollisuus

Monet ovat ylittäneet voittamattomia esteitä, oivallettuaan, että muutos on mahdollinen.
Salli minun kuvailla tätä seuraavalla tarinalla. Eräänä päivä sammakko loikki peltotiellä ja se putosi syvään kuoppaan. Vaikka sammakko kuinka yritti se ei päässyt sieltä pois. Pian kuopan reunalle tuli kaniini, joka tarjoutui auttamaan sammakkoa pois. Kanikin epäonnistui. Kun metsän eläimet olivat kukin kolme tai neljä kertaa urheasti yrittäneet saada sammakkoparkaa pois syvästä kuopasta, ne lopulta luovuttivat. "Tulemme takaisin ja tuomme sinulle ruokaa, koska näyttää siltä, että joudut olemaan siellä jonkin aikaa." Ne  huusivat mennessään. Kuitenkin pian sen jälkeen ne kuulivat sammakon loikkivan perässään. Eivätkä olleet uskoa silmiään! "Luulimme, ettet voisi päästä sieltä pois", eläimet huudahtivat. "En minä pystynytkään", sammakko sanoi, "mutta nähkääs, iso kuorma-auto tuli suoraan minua kohti, niin että minun oli pakko."

Jokainen mahdollisuus on vaikeus ja jokainen vaikeus on mahdollisuus. ~S. Bacter~

Minäkuva
Toimimme usein minäkuvamme mukaisesti. Se millaisena me näemme itsemme heijastaa sitä, millaisena muut näkevät meidät. Ranskalainen filosofi Voltarie vertasi elämää korttipeliin. Jokaisen pelaajan on hyväksyttävä hänelle jaetut kortit. Mutta vain pelaaja päättää yksin, miten korteillaan pelaa.

Huomisesta tulee sitä, mitä tänään valitsemme.


"Kun hän oli väsynyt, pakotin hänet jatkamaan työntekoa.
Kun hänen oli nälkä, en antanut hänen syödä.
Kun hänen oli jano, annoin hänen odottaa.
Kun hän oli surulllinen, pakotin hänet hymyilemään.
Kun hän halusi leikkiä, käskin hänen olla järkevä.
Kun hän oli sairas, en hoitanut häntä.
En koskaan kiittänyt häntä tai
antanut tunnustusta hyvästä työstä.
Olin häntä kohtaan julma, sydämetön ja ajattelematon.
¨¨¨¨¨¨
Kunnes eräänä päivänä katsoin peiliin ja päätin:
koska olen ainutkertainen, ainutlaatuinen,
ihmeellinen, lahjakas ja älykäs,
minun on muutettava mielipiteeni hänestä
ja
alettava todellakin pitää enemmän itsestäni."
~Tuntematon~

Ei kommentteja: